Autorem tego wariantu jest SoloPlayGames z BGG
A przetłumaczony został przez jednego z użytkowników tego forum (zath).
Polecam go szczególnie tym, którzy nie mają z kim grać, albo mają ochotę potrenować.
Ustawienia początkowe
- Wybierz następujące elementy do gry i połóż je w banku:
- 25 kolonistów
- 5 żetonów 5VP oraz 5 żetonów 1VP
- 3 kamieniołomy
- po 5 sztuk każdego towaru
- Obok głównej planszy:
- Wylosuj 3 plantacje i połóż przy planszy
- Statek kolonistów - połóż na nim 2 z 25 dostępnych kolonistów
- Targowisko (karta)
- Statki o wielkości 4, 5 i 6
- Karta gubernatora (w okolicy banku)
- 6 kart ról: Plantator, Burmistrz, Kupiec, Nadzorca, Kapitan i Budowniczy - potasuj je i ustaw w jednym rzędzie
- Połóż po jednym produkcyjnym budynku na planszy
- Losowo rozłóż budynki (po jednym danego typu). Jeśli grasz z dodatkiem - dopóki nie zostaną 2 puste miejsca (w pierwszych trzech rzędach, tzn mogą być w tym samym rzędzie, moga być w dwóch z 3 wymienionych). Jeśli grasz bez dodatku, usuń losowe dwa budynki.
- Wylosuj jedną z plantacji: kukurydza, indigo i połóż ją na swojej planszy.
Zasady:
- Działanie ról:
- Plantator - gracz *musi* wybrać jedną z 3 wylosowanych plantacji. Usuń niewybrane plantacje i wylosuj ponownie 3. Jeśli gracz wybrał tabakę, kawę albo drugą plantację cukru - gracz przy następnej akcji Plantatora może wybrać kamieniołom.
- Kupiec - tak jak w standardowych zasadach
- Burmistrz - Tak jak w normalnych zasadach, ale:
- Za każdym razem gdy ta rola jest wybierana, pobierz jednego kolonistę z banku i połóż go na kartę Gubernatora. Ten kolonista wyleciał z gry.
- San Juan wylatuje z gry. Musi być możliwość położenia wszystkich! kolonistów na plantacjach i w budynkach
- Uzupełnij statek kolonistów 2 kolonistami - jeśli nie jest to możliwe z zasobów w banku - gra kończy się na koniec obecnej rundy.
- Kapitan - tak jak w standardowych zasadach
- Nadzorca - tak jak w standardowych zasadach
- Budowniczy - tak jak w standardowych zasadach, ale:
- Po zakupie gracz musi wybrać budynki o takim samym sumarycznym koszcie co budynek zbudowany (ale nie więcej niż dwa budynki), albo wybrać jeden budynek, który kosztuje nie mniej niż 3 więcej niż budynek kupiony. Połóż te budynki gdzieś obok - wylatują z gry.
- Jeśli gracz nie jest w stanie spełnić powyższych warunków, to budynek nie może zostać kupiony
- Jeśli gracz zabuduje swoją planszę, gra się kończy na koniec obecnej kolejki
- Wybór ról.
- Bonusy nie działają , chyba że gracz zbudował i aktywował bibliotekę.
- 3 role będą wybierane w każdej rundzie.
- TYLKO w 1 rundzie - gracz wybiera 3 role idąc od lewej do prawej i w tej kolejności wykonuje akcję roli, albo passuje i przechodzi dalej.
- Role będą podzielone na 3 grupy: rola główna (pierwsza rola), role drugorzędne (2 i 3 rola) i role konfiguracyjne (?) [4, 5 i 6-ta]. W każdej grupie wykonuje się jedną akcję - więc warto te grupy od siebie oddzielić wizualnie dodatkową przestrzenią.
- Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę - Od 2 rundy do końca gry - Zaczynając od roli na pierwszym miejscu gracz może ją wykonać jeśli to możliwe, wykonując akcję opisaną wcześniej. Ważnym jest, aby odkładać zagrane w danej rundzie role na boku w tej samej kolejności w jakiej się je wybrało!
- Niewykonanie roli - jeżeli gracz nie był w stanie lub nie chce wykonać akcji, musi on zrobić co następuje:
- Zapłacić 3 lub połowę dublonów gracza (czego jest więcej), a jeśli gracz nie ma 3 dublonów:
- Położyć jednego kolonistę z zasobów głównych (lub statku) na karcie gubernatora. Jeśli w wyniku tej akcji statek pozostał pusty, gra kończy się wraz z końcem obecnej rundy.
- Jeżeli rola ma dublony, są one zwrócone do banku
- Podczas pierwszej rundy "Niewykonanie roli" nie ma miejsca. Zasada ta działa dopiero od 2 rundy.
- Każda rola ma pewne wymagania, których nie spełnienie spowoduje opłatę karną.
- Kupiec - brak towarów do handlu
- Burmistrz - brak miejsca do pracy dla kolonistów
- Nadzorca - brak możliwości wyprodukowania towarów albo ich brak w zasobach (w banku)
- Budowniczy - brak dublonów na zakupy, albo niespełnienie wymogów zakupów (patrz wyjaśnienie roli budowniczego)
- Plantator - brak miejsca na plantacje (uwaga na Hacjendę)
- Następnie gracz wykonuje akcję z 2 lub 3 pola (czyli z 2 grupy) i wykonuje je dokładnie tak jak opisano wyżej
- Na końcu gracz wykonuje akcję z 4, 5 lub 6 pola (czyli 3 grupy), równiez tak jak opisano wyżej.
- Niewykonanie roli - jeżeli gracz nie był w stanie lub nie chce wykonać akcji, musi on zrobić co następuje:
- Na zakończenie rundy:
- Przesuń pozostałe 3 role do lewej i dodaj te użyte na pozycjach 4-6, w takiej kolejności w jakiej zagrano je w rundzie (1-sza idzie na 4 pole, 2-ga idzie na 5, 3-cia idzie na 6)
- Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę
- Jeżeli żadne ze standardowych warunków końca gry nie miało miejsca, zacznij następną rundę
Budynki:
- Zmiany:
- Biblioteka - pozwala graczowi używać bonusów na rolach. Jeżeli została aktywowana, musi zostać użyta raz w rundzie, w przeciwnym wypadku następuje Niespełnienie Roli. Wskazówka: użyj jakiegoś znacznika, żeby zaznaczyć wykorzystanie biblioteki w rundzie
- Dodatki punktujące
- Mały magazyn - 1 VP za wszystkie towary jednego typu, które zostały na planszy gracza
- Skład - 1 VP za każdy towar na planszy gracza (max 3)
- Szałas - 1 VP za każdy kafelek lasu na planszy gracza
- Duży Magazyn - 1 VP za wszystkie towary dwóch typów na planszy gracza
- Uniwersytet - 1 VP za każde dwa dublony
- Przystań (Small Wharf)- 1 VP za każdy statek z towarami, na którym są conajmiej 2 towary
- Port (Wharf) - jak wyżej, tylko 2 VP
- Przeładownia (Union Hall) - 2 VP za każde dwa takie same towary na statkach z towarami
- Brak dużego budynku - 10 VP za niewybudowanie budynku z 4 kolumny
Punktacja:
Tak samo jak w normalnych zasadach + to co opisane wyżej.
55-57 VP Drugorzedne zwycięstwo
58-60 VP Zwycięstwo
61-63 VP Pierwszorzędne zwycięstwo
64+ VP Wielkie zwycięstwo
0 komentarze:
Prześlij komentarz