wtorek, 26 listopada 2013

Puerto Rico - wariant solo

Jakiś czas temu znalazłem ten wariant na forum gry-planszowe.pl
Autorem tego wariantu jest SoloPlayGames z BGG
A przetłumaczony został przez jednego z użytkowników tego forum (zath). 

Polecam go szczególnie tym, którzy nie mają z kim grać, albo mają ochotę potrenować.





Ustawienia początkowe
  1. Wybierz następujące elementy do gry i połóż je w banku:
    1. 25 kolonistów
    2. 5 żetonów 5VP oraz 5 żetonów 1VP
    3. 3 kamieniołomy
    4. po 5 sztuk każdego towaru
  2. Obok głównej planszy:
    1. Wylosuj 3 plantacje i połóż przy planszy
    2. Statek kolonistów - połóż na nim 2 z 25 dostępnych kolonistów
    3. Targowisko (karta)
    4. Statki o wielkości 4, 5 i 6
    5. Karta gubernatora (w okolicy banku)
    6. 6 kart ról: Plantator, Burmistrz, Kupiec, Nadzorca, Kapitan i Budowniczy - potasuj je i ustaw w jednym rzędzie
    7. Połóż po jednym produkcyjnym budynku na planszy
    8. Losowo rozłóż budynki (po jednym danego typu). Jeśli grasz z dodatkiem - dopóki nie zostaną 2 puste miejsca (w pierwszych trzech rzędach, tzn mogą być w tym samym rzędzie, moga być w dwóch z 3 wymienionych). Jeśli grasz bez dodatku, usuń losowe dwa budynki.
    9. Wylosuj jedną z plantacji: kukurydza, indigo i połóż ją na swojej planszy.


Zasady:

  1. Działanie ról:
    1. Plantator - gracz *musi* wybrać jedną z 3 wylosowanych plantacji. Usuń niewybrane plantacje i wylosuj ponownie 3. Jeśli gracz wybrał tabakę, kawę albo drugą plantację cukru - gracz przy następnej akcji Plantatora może wybrać kamieniołom.
    2. Kupiec - tak jak w standardowych zasadach
    3. Burmistrz - Tak jak w normalnych zasadach, ale:
      • Za każdym razem gdy ta rola jest wybierana, pobierz jednego kolonistę z banku i połóż go na kartę Gubernatora. Ten kolonista wyleciał z gry.
      • San Juan wylatuje z gry. Musi być możliwość położenia wszystkich! kolonistów na plantacjach i w budynkach
      • Uzupełnij statek kolonistów 2 kolonistami - jeśli nie jest to możliwe z zasobów w banku - gra kończy się na koniec obecnej rundy.
    4. Kapitan - tak jak w standardowych zasadach
    5. Nadzorca - tak jak w standardowych zasadach
    6. Budowniczy - tak jak w standardowych zasadach, ale:
      • Po zakupie gracz musi wybrać budynki o takim samym sumarycznym koszcie co budynek zbudowany (ale nie więcej niż dwa budynki), albo wybrać jeden budynek, który kosztuje nie mniej niż 3 więcej niż budynek kupiony. Połóż te budynki gdzieś obok - wylatują z gry.
      • Jeśli gracz nie jest w stanie spełnić powyższych warunków, to budynek nie może zostać kupiony
      • Jeśli gracz zabuduje swoją planszę, gra się kończy na koniec obecnej kolejki
  2. Wybór ról.
    1. Bonusy nie działają , chyba że gracz zbudował i aktywował bibliotekę.
    2. 3 role będą wybierane w każdej rundzie.
    3. TYLKO w 1 rundzie - gracz wybiera 3 role idąc od lewej do prawej i w tej kolejności wykonuje akcję roli, albo passuje i przechodzi dalej.
      - Role będą podzielone na 3 grupy: rola główna (pierwsza rola), role drugorzędne (2 i 3 rola) i role konfiguracyjne (?) [4, 5 i 6-ta]. W każdej grupie wykonuje się jedną akcję - więc warto te grupy od siebie oddzielić wizualnie dodatkową przestrzenią.
      - Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę
    4. Od 2 rundy do końca gry - Zaczynając od roli na pierwszym miejscu gracz może ją wykonać jeśli to możliwe, wykonując akcję opisaną wcześniej. Ważnym jest, aby odkładać zagrane w danej rundzie role na boku w tej samej kolejności w jakiej się je wybrało!
      • Niewykonanie roli - jeżeli gracz nie był w stanie lub nie chce wykonać akcji, musi on zrobić co następuje:
        1. Zapłacić 3 lub połowę dublonów gracza (czego jest więcej), a jeśli gracz nie ma 3 dublonów:
        2. Położyć jednego kolonistę z zasobów głównych (lub statku) na karcie gubernatora. Jeśli w wyniku tej akcji statek pozostał pusty, gra kończy się wraz z końcem obecnej rundy.
        3. Jeżeli rola ma dublony, są one zwrócone do banku
        4. Podczas pierwszej rundy "Niewykonanie roli" nie ma miejsca. Zasada ta działa dopiero od 2 rundy.
      • Każda rola ma pewne wymagania, których nie spełnienie spowoduje opłatę karną.
        1. Kupiec - brak towarów do handlu
        2. Burmistrz - brak miejsca do pracy dla kolonistów
        3. Nadzorca - brak możliwości wyprodukowania towarów albo ich brak w zasobach (w banku)
        4. Budowniczy - brak dublonów na zakupy, albo niespełnienie wymogów zakupów (patrz wyjaśnienie roli budowniczego)
        5. Plantator - brak miejsca na plantacje (uwaga na Hacjendę)
      • Następnie gracz wykonuje akcję z 2 lub 3 pola (czyli z 2 grupy) i wykonuje je dokładnie tak jak opisano wyżej
      • Na końcu gracz wykonuje akcję z 4, 5 lub 6 pola (czyli 3 grupy), równiez tak jak opisano wyżej.
    5. Na zakończenie rundy:
      1. Przesuń pozostałe 3 role do lewej i dodaj te użyte na pozycjach 4-6, w takiej kolejności w jakiej zagrano je w rundzie (1-sza idzie na 4 pole, 2-ga idzie na 5, 3-cia idzie na 6)
      2. Połóż po jednym dublonie na 1 i 2 rolę
      3. Jeżeli żadne ze standardowych warunków końca gry nie miało miejsca, zacznij następną rundę

Budynki:

  1. Zmiany:
    • Biblioteka - pozwala graczowi używać bonusów na rolach. Jeżeli została aktywowana, musi zostać użyta raz w rundzie, w przeciwnym wypadku następuje Niespełnienie Roli. Wskazówka: użyj jakiegoś znacznika, żeby zaznaczyć wykorzystanie biblioteki w rundzie
  2. Dodatki punktujące
    • Mały magazyn - 1 VP za wszystkie towary jednego typu, które zostały na planszy gracza
    • Skład - 1 VP za każdy towar na planszy gracza (max 3)
    • Szałas - 1 VP za każdy kafelek lasu na planszy gracza
    • Duży Magazyn - 1 VP za wszystkie towary dwóch typów na planszy gracza
    • Uniwersytet - 1 VP za każde dwa dublony
    • Przystań (Small Wharf)- 1 VP za każdy statek z towarami, na którym są conajmiej 2 towary
    • Port (Wharf) - jak wyżej, tylko 2 VP
    • Przeładownia (Union Hall) - 2 VP za każde dwa takie same towary na statkach z towarami
    • Brak dużego budynku - 10 VP za niewybudowanie budynku z 4 kolumny


Punktacja:

Tak samo jak w normalnych zasadach + to co opisane wyżej.

55-57 VP Drugorzedne zwycięstwo
58-60 VP Zwycięstwo
61-63 VP Pierwszorzędne zwycięstwo
64+ VP Wielkie zwycięstwo

0 komentarze:

Prześlij komentarz