wtorek, 18 marca 2014

Android: Netrunner – poradnik początkującego Runnera

Android: Netrunner – poradnik początkującego Runnera
Niedawno natrafiłem na dwa ciekawe poradniki do Netrunera autorstwa Mr. B z BGG. Jeden zawiera porady dla Korporacji, a drugi dla Runnera. Są to porady raczej skierowane do nowych graczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z tą grą.
Może z czasem pojawią się bardziej zaawansowane porady, zwłaszcza, że gra cieszy się ogromną popularnością i nie ukrywam, że też od jakiegoś czasu jest u mnie wysoko w rankingu.

Na pierwszy ogień idzie Runner.

Budowanie Talii:
Zamówienie Specjalne – warto mieć:
Runner bez lodołamacza jest nic nie wart. Dlatego powinien mieć możliwość szybkiego zainstalowania co najmniej jednego takiego programu.
Prawie każda talia Przestępców powinna zawierać Zamówienie Specjalne (wyszukiwanie lodołamaczy w stosie). Anarchiści mają Wyldside (dwie karty za klika na początku tury), a Kształcerze Diesla (3 karty za klika), dzięki którym mogą liczyć na dodatkowe karty i ewentualne lodołamacze (pamiętajcie o prawie Murphiego).
Dlatego właśnie grając inną frakcją niż Przestępcy warto zaopatrzyć się w co najmniej dwie karty Zamówienia Specjalnego.

Mimetyzm – unikajcie jej:
Bardzo wielu nowych graczy używa tego lodołamacza jako swojego głównego programu do kruszenia lodu i uważa że jest do wszystkiego (warto pamiętać, że jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego). Nie oznacza to oczywiście, że to kompletnie bezużyteczna karta, bo w rękach dobrego gracza może stanowić duże zagrożenie dla Korporacji.
Ale jako nowi gracze powinniście unikać tego lodołamacza z jednej prostej przyczyny: jest za drogi. Instalacja kosztuje nie mało, a jego utrzymanie pochłania większość kredytów i klików Runnera.
Na początku lepiej używać konwencjonalnych lodołamaczy.

Poznajcie swoją startową rękę:
Już na etapie składania talii trzeba pomyśleć o tych pięciu kartach, które dostaniecie na rękę na początku gry. Jedna z ważniejszych decyzji w grze to zachowanie startowych kart czy może wymiana ich na pięć innych (Mulligan). Dla przykładu: niektórzy Kształcerze chcieli by mieć na starcie Magnum Opus, Anarchiści mogą chcieć Wyldside a inni karty, które zwiększa ilość kredytów. Czegokolwiek byście nie chcieli dostać na start pomyślcie o tym przygotowując swoją talię.

Zadbajcie o stały napływ kredytów:
Każdy Runner chce mieć pewność, że posiada wystarczającą ilość kredytów wtedy, kiedy będzie ich potrzebował. Jesteś tak silny jak głęboki jest twój budżet. Bardzo kuszące jest dodawanie do talii wielu dobrych i drogich programów czy wydarzeń. Ale nie przyniosą Wam one korzyści, jeżeli nie będziecie w stanie za nie zapłacić. Jest niepisana zasada aby 20% waszych kart generowało kasę. W talii składającej się z 45 kart, będzie to około 9 kart.

Rozgrywka:
Najpierw dobierajcie:
Runner to nie Korporacja, nie dostanie karty na początku swojej tury i dlatego trzeba zadbać o to samemu. Oczywiście nie ma konieczności dobierania karty, ale jeżeli już chcecie je dobierać, to początek tury jest najlepszym momentem. Początkowy draft daję Runnerowi informację jakie ma możliwości w tej turze. Na pewno zdarzą się taki sytuacje kiedy bardziej będzie się opłacało przeznaczyć wszystkie cztery kliki na coś innego niż dociąg kart, ale w początkowej fazie gry i może chwilę później warto dobierać na początku.

Skaczcie przed ostatnim klikiem:
Nie raz będzie was kusiło aby wydać trzy kliki na kredyty, instalację lub coś innego i na końcu zaatakować serwer (czasami może być warto). Ale przed wykonanie takiej akcji trzeba uświadomić sobie, że Korporacyjne LOD’y mogą narobić wiele złego, jeżeli nie mamy w zapasie, co najmniej jednego klika. Ten jeden klik bardziej się przyda do usuwania taga, którego możemy złapać podczas skoku.
Zostawienie jednego klika na koniec to bardzo dobra praktyka, która nie raz uchroni nas przed konsekwencjami naszych działań.

Zawsze miejcie w ręku dużo kart:
Jedna z najbardziej frustrujących sytuacji w grze, jaka może spotkać Runnera, to wypłaszczenie (brak kart na ręku). Na przykład dzięki Projektowi Chrabąszcz, Operacji Spalona Ziemia lub innej karcie zadającej obrażenia. Najlepszą obroną przed takimi atakami jest posiadanie co najmniej pięciu kart na ręku. Dodatkowo komplet kart na ręku daje więcej możliwości w planowaniu kolejnej tury.

Tipsy:
Infiltracja:
Używajcie tylko do sprawdzania serwerów. Nie używajcie do sprawdzania LOD’u. Nigdy nie używajcie do sprawdzania serwera jeżeli nie macie zamiaru atakować go w tej turze.

Namierzanie:
Starajcie się mieć pod ręką wystarczającą ilość kredytów, aby zablokować namierzanie, ale z drugiej strony nie starajcie się tego robić za wszelką cenę (zwłaszcza jeżeli korporacja ma dużo kasy).

Włam na dopalaczach:
Używajcie do ataku na serwery, co do których Korporacja ma pewność, że ich nie zaatakujecie. Nigdy nie używajcie do skoku na R&D lub na HQ.

Boczne wejście Beta:
Warto używać aby zaskoczyć Korporację i dostać się do HQ za pomocą niestrzeżonych Archiwów. Jeżeli Korporacja zabezpieczy lodem Archiwa warto zastanowić się nad deinstalacją tego programu, gdyż zabiera aż 2 jednostki pamięci.

Spektakularnych skoków życzę.

4 komentarze:

  1. A gdzie najgenialniejsza gra na dwie osoby czyli Magia i Miecz?:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tomek Jarząbek29 marca 2014 10:41

    Hej, wielkie dzięki. Czekam na więcej postów!

    OdpowiedzUsuń
  3. No to teraz pozostało mi tylko obejrzenie wielu recenzji:) i będę mógł wybrać:)

    http://www.orana.pl

    OdpowiedzUsuń