niedziela, 22 września 2013

Race for the Galaxy - poradnik dla początkujących

Ten poradnik może być szczególnie przydatny dla graczy, którzy poznali już mechanikę gry, ale nie za bardzo mogą się w niej odnaleźć.

A warto się odnaleźć, bo gra należy do czołówki niekolekcjonerskich gier karcianych, jest bardzo dynamiczna i potrafi naprawdę zaskoczyć mnogością zagrywek, combosów oraz efektownymi finiszami.
Uważam, że dodatkową zaletą tej gry jest to, że rozgrywka trwa dosłownie kilka minut, a to w zupełności wystarczy aby dobrze się bawić podbijając galaktykę.

Poradnik został napisany w oparciu o posta Alexa Rockwell'a z BGG:

  1. Planujcie rozgrywkę. Nawet kiepski plan jest lepszy od gry spontanicznej. Zagrywanie losowych kart, które w żaden sposób, nie łączą się z innymi (licząc na łut szczęścia) jest marnowaniem miejsca na stole. Dobry plan powinien byś elastyczny i uwzględniać karty leżące na stole oraz te, które macie w ręku. Nigdy nie planujcie gry w oparciu o karty, "które może wam się trafią", bo te trafiają się rzadko i z reguły w złym momencie. 
  2. Segregujcie karty. Warto zastanowić się, które karty opłaca się zagrać na stół, a które nadają się tylko jako waluta (karty nie pasujące do Waszego planu). Nie przetrzymujcie w ręku dużej ilości kart, które raczej się Wam nie przydadzą. Czasami warto zmienić klasyfikację kart biorąc pod uwagę sytuację na stole (taka sytuacja). Lepiej przetrzymywać jedną kartę, uwzględnioną w Waszym planie, niż pięć kart, które nic do gry nie wnoszą. Najgorszym rozwiązaniem jest zagrywanie drogich kart, które do niczego się Wam nie przydadzą. 
  3. Większość strategii wymaga przygotowania. Z reguły to kilka początkowych faz, w których zapewnicie sobie stały napływ kart. Zwłaszcza jeżeli Wasz plan przewiduje zakup droższych planet lub rozwoju. Jeżeli zadbaliście o stały napływ kart, to nie przejmujcie się tym, że na początku macie ich niewiele w ręku (jedna lub dwie). Dobrym pomysłem na początek gry jest Eksploracja (1+1), oraz Kolonizacja tanich planet windfall w celach konsumpcyjnych (Handel). Po jednej lub dwóch takich akcjach będziecie mieli dość kart na wybranie konkretnej strategii gry. 
  4. Główne strategie gry:
    1. Militarna – stale powiększamy wskaźnik ataku, w celu kolonizacji militarnych światów bez dodatkowych kosztów. Staramy się rozwinąć Galaktyczne Imperium i Nowy Porządek Galaktyczny (nie koniecznie w tej kolejności). Używajcie Eksploracji +5 w poszukiwaniu kart i Eksploracji 1+1 w celu pozyskania waluty (do czasu kiedy drogie Windfall’e nie zapewnią wam kart z handlu). Jeżeli trafią się Wam drogie planety militarne, to starajcie się je zachować do czasu kiedy będzie można je podbić. Warto podbijać Rebeliantów i Obcych 
    2. Produkcja – wystawiamy światy, które mogą produkować dobra i mają zdolności konsumpcyjne, następnie zagrywamy Produkcję i Konsumpcję x2. Starajcie się kolekcjonować karty, które mogą konsumować wiele dóbr za punkty. Dobrze sprawdza się w tej strategii: Turystyczny Świat oraz Galaktyczni Trandesetterzy, bo generują większe ilość PZ. Konglomerat Górniczy, Zróżnicowana Gospodarka i Rynek konsumencki też mogą być mocnym filarem tej strategii. Dodatkowo warto wspierać się „szóstkami”, zwłaszcza takimi które mają dobre zdolności konsumpcyjne. 
    3. Rozwój – zagrywamy karty rozwoju, dzięki którym możemy wystawić karty taniej lub otrzymać dodatkowe. Idealną kartą dla tej strategii jest Galaktyczna Federacja jest ona kwintesencją tej strategii. Można też wspierać się Bankiem Międzyplanetarnym, Robotami Publicznymi i Kredytem Inwestycyjnym. Warto przetrzymywać na potem „szóstki”, które w połączeniu z Galaktyczną Federacją, punktują tylko z to, że są na stole oraz mogą zdobyć dodatkowe punkty zwycięstwa. 
    4. Handel – wymieniamy dobra na duże ilości kart, którymi płacimy za drogie światy i rozwoje. Karty które są dobrym wsparciem tej strategii to Liga Kupiecka, Planeta Kupiecka i Ograniczenie Deficytu. Przydatna może być również Nowa Gospodarka. Ta strategia zapewnia obrót dużymi ilościami kart, dlatego nie bójcie się wystawiać drogich planet i rozwoju, bo to one zapewnią wam punkty i kolejne dobra do handlu. 
  5. Dodatkowe porady strategiczne:
    1. Wczesne kolonizowanie planet Windfall i handel ich dobrami jest zawsze dobrym rozwiązaniem w pierwszych fazach gry. 
    2. Zagrywanie kart rozwoju z bonusami i upustami (w początkowej fazie gry) będzie dobrze działać z każdą strategią. 
    3. Strategia produkcyjna powinna się koncentrować na szybkim uruchomieniu silnika Produkcja/Konsumpcja x2. Priorytetem powinny być tu planety produkcyjne, które zapewniają też konsumpcję. 
    4. W Strategii militarnej dopuszczalne jest przetrzymywanie kart na potem, zwłaszcza takich, które wymagają dużego ataku do podboju. Prowadzenie gry powinno opierać się na Kolonizacji, Handlu i Eksploracji. 
  6. Wykorzystywanie faz przeciwnika – umiejętne zagrywanie kart podczas fazy wybranej przez przeciwnika to też niezwykle ważna umiejętność. Starajcie się przewidywać wybór fazy oponenta (na podstawie kart jakie ma na stole i ilości kart w ręku) zanim sami wybierzecie. 
  7. Nie pomagajcie przeciwnikowi – to odwrotna sytuacja do tego co napisałem w punkcie wyżej. Przed wyborem fazy warto zastanowić się, czy nie zrobicie przeciwnikowi dobrze, albo lepiej niż sobie. Np.: jeżeli przeciwnik ma wiele światów produkcyjnych, to starajcie się unikać produkcji, bo on na pewno będzie na to liczył.
Życzę dobrej zabawy i nie jednej podbitej galaktyki.

0 komentarze:

Prześlij komentarz