wtorek, 4 lutego 2014

WP:LCG przewodnik dla nowych (solo) graczy by Wojtek Wojcik

Niedawno dodałem tu poradnik do Władcy Pierścieni LCG, chwilę potem znalazłem na BGG coś dużo bardziej ciekawego i pożytecznego zwłaszcza dla osób, które chciałyby czerpać więcej przyjemności z grania w podstawkę.
Dodam, że autorem tego poradnika jest Wojtek Wójcik, który opublikował ten poradnik na BGG w wersji angielskiej, a na moją prośbę udostępnił wersję polskojęzyczną.

Wojtkowi bardzo dziękuję i zapraszam do czytania.


Witaj

Przede wszystkim witaj wśród grających we Władcę Pierścieni LCG, myślę że czeka Cię naprawdę wiele emocji, planowania i godziny spędzone przy grze. Jest jednak na Twojej drodze przeszkoda: poznanie i odkrycie tej gry. W pokonaniu jej ma pomóc ten poradnik.


O Wojtku [spojler]

ps1. O mnie - bo być może poznanie mojego doświadczenia z grą, pozwoli lepiej zrozumieć moje rady.
Przed Władcą Pierścieni:LCG nie miałem istotnej styczności z grami LCG/CCG. Grałem może z trzy razy w Magic The Gathering i raz w Warhammer:Inwazja. Taki typ gier zawsze mnie pociągał bo lubię gry karciane w ogólności (“Race for the Galaxy” i “Osadnicy z Catanu: gra karciana” należą do moich ulubionych). Szybko sobie jednak zdałem sprawę, że gry “kolekcjonerskie” nie są dla mnie ponieważ nie mam czasu na branie udziału w turniejach ani znajomych którzy chcieliby w jedną z tych gier “wejść” razem ze mną… Nie mając przeciwników przestajesz być graczem i zmieniasz się w zbieracza kurzących się kart. W zasadzie przestałem już zwracać uwagę na informacje i opinie o tych grach, aż do pojawienia się na moim radarze Władcy.
Grę pokazał mi znajomy. Bardzo mi się spodobała jednak dopiero kilka miesięcy później (ponad rok po premierze) zdecydowałem się na zakup. Gra nie dawała mi spokoju przede wszystkim przez możliwość gry solo. Znikał podstawowy problem karcianek - konieczność posiadania przeciwników. Gdy gra znalazła się u mnie bardzo szybko stałem się fanem. W ciągu półtorej roku zagrałem we Władcę ponad 350 partii (praktycznie wyłącznie solo). Gram w grę zgodnie z tym jak była wydawana (nie otwieram nowego dodatku zanim nie ogram poprzedniego). Wszystkie rady w tym artykule są oparte o moje doświadczenia (czasem wzbogacone przemyśleniami na temat przeczytanych artykułów).

Zacznijmy od początku

Jedną z najbardziej onieśmielających rzeczy we Władcy Pierścieni jest liczba dodatków jakie ta gra posiada. I tutaj pojawia się moja najważniejsza rada: ZAPOMNIJ O NICH! Nie potrzebujesz ani jednego z ich aby czerpać przyjemność z gry!



Zestaw podstawowy vs dodatki [spojler]

Zestaw podstawowy powinien wystarczyć aby wyczuć czy gra i budowanie do niej talii Ci się spodoba. Jeżeli tak się nie stanie to sprzedaj podstawkę i zapomnij o grze - po prostu nie jest w twoim stylu.
ps2.  Będzie Cię kusiło aby od razu kupić grę z kilkoma dodatkami ale nie daj się! Tak możesz oszczędzić na przesyłce ale co będzie jak Ci się gra nie spodoba? W końcu mówimy o gustach - to że ja i wielu innych lubimy WP:LCG nie znaczy że Ty go polubisz. Ponadto jeżeli nie będziesz miał dodatków pod ręką dużo łatwiej będzie podążać za radami jakie podaje niżej, bez chęci “rzucenia okiem” na kolejne karty


Teraz pora przygotować się do pierwszej partii:
  1. Obejrzyj video wprowadzenie do gry przygotowane przez wydawcę Fantasy Flight Games (http://www.youtube.com/playlist?list=PLC3E0FF573F545F56. Nie tylko dlatego że jest świetnie zrobione ale także dlatego, że łatwiej pójdzie Ci z kolejnym krokiem.
  2. Przeczytaj instrukcję do gry (jeżeli nie masz jeszcze gry możesz pobrać ją tutaj: http://galakta.pl/gry/gry-karciane/wladca-pierscieni-lcg/?postTabs=4).
    Wbrew temu ile pytań o zasady jest zadawanych na forach jest ona naprawdę dobrze napisana i zawiera odpowiedzi na 95% pytań jakie pojawią się w pierwszych rozgrywkach
  3. Przygotuj scenariusz: Wyprawa do Mrocznej Puszczy, a dla siebie weź talię startową przywództwa.
  4. Zagraj przygotowany scenariusz mając przed sobą instrukcję otwartą na stronie z rozpisem faz w grze. W razie pytań staraj się znaleźć odpowiedź w instrukcji,  jeżeli to ci się nie uda w krótkim czasie, po prostu podejmij decyzję i kontynuuj rozgrywkę. Nie ma na tym etapie żadnego znaczenia czy wygrasz czy przegrasz, najważniejsze jest dobre poznanie faz tury (stąd instrukcja na tej a nie innej stronie). Nie pomijaj żadnej z faz (nawet jeżeli “nic” się w niej nie dzieje staraj się przejść przez jej kroki). Po zakończonej partii rozstaw scenariusz jeszcze raz i zagraj ponownie.

Drugie spotkanie

Przy odrobinie szczęścia powinieneś wygrać przynajmniej jedną z partii (jeżeli nie możesz wygrać, zagraj jeszcze kilka razy). Teraz pora wyruszyć w dalszą drogę.
  1. Ponownie przeczytaj instrukcję. To bardzo ważny krok choć zdaje się wyjątkowo nudny. Na tym etapie jest prawie pewne że nie grasz do końca zgodnie z zasadami. Konfrontacja własnego wyobrażenia znajomości zasad z instrukcją, powinno sprawić że wyłapiesz większość błędów (o ile będziesz czytał ją uważne).
  2. Rozegraj pierwszy scenariusz używając talii startowych ducha, wiedzy i taktyki. Każdą z talii zagraj przynajmniej dwa razy. Jest spora szansa że grając duchem lub wiedzą uda Ci się wygrać. Natomiast bądź przygotowany, że próby z użyciem talii taktyki zakończą się porażkami.
  3. Obejrzyj doskonałe Watch it Played dla Władcy (http://www.youtube.com/playlist?list=PL7691E24FD7613341) jeżeli choć trochę władasz angielskim. Autor rozgrywa dobrze znany Ci scenariusz popełniając po drodze kilka częstych błędów, które jednak potem weryfikuje. Pozwoli Ci to wyeliminować istotne błędy we własnych rozgrywkach. (moim zdaniem żadna z polskich recenzji, czy filmów nie zbliża się nawet na 100km użytecznością do powyższych filmów).

Przyjemność i struktura rozgrywki

Na tym etapie powinieneś mieć opanowane podstawy gry. Teraz przyszła pora na dalsze odkrywanie gry.

  1. Pod tym adresem: https://www.dropbox.com/sh/c2exkefswsow1xa/2rgUP8pQfX znajdziesz przetłumaczone na język polski jedne z pierwszych scenariuszy fanowskich jakie powstały do WP:LCG. Ich autorem jest użytkownik BGG o nicku NinjaDorg. Są naprawdę ciekawe a ich wielką zaletą jest to że wymagają tylko kart scenariusza (wystarczy wydrukować, nie trzeba nawet wycinać). Na tym etapie polecam kilkukrotne rozegranie scenariusza Stary Las przy użyciu startowych talii.
  2. Bardzo polecam ściągnięcie następującego dokumentu dokładnie opisującego przebieg tury w grze i precyzującego kiedy gracz może rozgrywać akcje: Clarified Turn Sequence and Quick Reference w/ FAQs. Link do wersji polskiej.
  3. Rozegraj dwukrotnie scenariusz Wyprawa do Mrocznej Puszczy, używając swojej ulubionej talii. Dokładnie przestrzegaj zasad dotyczących tego; kiedy można, a kiedy nie można zagrywać kart akcji (bardzo polecam przejście przez każdy krok powyżej wspomnianego dokumentu).
  4. Bardzo cennym zasobem (niestety ponownie tylko w wersji ang) jest Comprehensive Card List and Unofficial FAQ zawierający odpowiedzi (z FAQu i oraz prywatnych odpowiedzi autorów gry) na pytania dotyczących konkretnych kart. Niestety korzystanie z niego jest bardzo trudne przy braku znajomości angielskiej wersji gry w stopniu przynajmniej minimalnym.

Budowanie Talii.

Przyszła pora na zapoznanie się z bardzo ważnym elementem gry: budowaniem talii.

  1. Wybierz swoich trzech ulubionych bohaterów pochodzących z dwóch różnych sfer wpływów (polecam Theodreda, Eowyne i jeszcze jednego bohatera z talii ducha lub przywództwa). Weź wszystkie karty gracza z obu tych sfer, dodaj do tego 3 kopie Gandalfa. Z tak złożonej tali powinieneś usunąć około 20 kart które uważasz za:
    1. Zbyt drogie (koszt 5 lub więcej, to zdecydowanie znak ostrzegawczy, oczywiście poza Gandalfem)
    2. Za słabe (z powodu statyk lub zdolności). Gdy decydujesz się na usunięcie jakieś karty z talii zawsze usuwaj wszystkie jej kopie.
  2. W ten sposób stworzyłeś swoją pierwszą talię do gry. Używając jej rozegraj kilka razy scenariusz Stary Las. Obserwuj jakie karty zagrywasz a jakich nie. Po każdej rozgrywce powinieneś:
    1. Usunąć karty którymi nie grasz (nawet jeżeli zdają się być super)
    2. Zastanów się czy w chwili obecnej nie warto dodać jakiejś z wcześniej odłożonych kart (np. jeżeli widzisz, że masz dużo zasobów, możesz pokusić się o przywrócenie części z droższych kart)
    3. Czy Twoich bohaterzy dobrze działają razem? Może któryś z nich powinien być wymieniony na innego z wybranych sfer?

Pora abyś ruszył swoją drogą...

Myślę że te porady pozwolą Ci zacząć grę i odkrywać ją na własnych zasadach. Pozwolę sobię dodać kilka rad pożegnalnych:

  1. Zapomnij o zasadzie ilości kart w taliach turniejowych! Graj taliami 30-35 kartowymi (budowanie talii jest ciekawsze, gra jest nieco łatwiejsza) dopóki nie kupisz kilku dodatków. Dopiero wtedy sensownym jest granie 50 kartowymi taliami.
  2. Które scenariusze grać dalej:
    1. Drugi scenariusz z podstawki (Podróż w dół Anduiny). Bądź gotów na rozgrywanie go wiele razy i ciągłe przebudowywanie swojej talii. Powinien dać Ci wiele satysfakcji, bo to trudny a jednocześnie bardzo ciekawy scenariusz.
    2. Rozegraj pozostałe scenariusze stworzone przez NinjaDorg (znajdują się w paczce ze Starym Lasem).
    3. Trzeci scenariusz z podstawki jest piekielnie trudny solo (być może najtrudniejszy scenariusz solo w całej historii gry). Polecam spróbować zagrać kilka razy, ale raczej nie ma co liczyć że uda Ci się go wygrać.
  3. Społeczność graczy:
    1. Pytaj w przypadku problemów z zasadami choć staraj się najpierw samemu znaleźć odpowiedź w instrukcji lub FAQu. Najbardziej polecam część forum Galakty poświęcone grze (www.forum.galakta.pl) w dobrym tonie jest jednak najpierw poszukać czy dane pytanie już nie padło.
    2. Jeżeli chcesz możesz poczytać sugestie talli i strategie dotyczące scenariusza z którym masz problemy. Sugeruje jednak NIE czytać żadnych informacji dotyczących scenariuszy, w które jeszcze nie grałeś (zmniejsza to znacznie przyjemność z odkrywania ich samemu). Po rozegraniu scenariusza, polecam podzielić się wrażeniami w odpowiednim wątku.
    3. Nie przejmuj się, że nie możesz uczestniczyć w rozmowach dotyczących najnowszych scenariuszy. Dotrzesz do nich w swoim czasie.
    4. Polecam zapisywanie (czy to w quest logu na stronie FFG czy poprostu na kartce) partii. Świetnie sobie później popatrzyć na statystyki. Analizować co działa co nie, jakie scenariusze Ci podeszły, a jakie nie.
    5. Spróbuj chociaż raz gry w trybie dwu lub trzy osobowym. Jest świetna!
    6. Nowo powstała strona www.lotrlcg.org posiada bazę kart w wersji PL.
    7. Staraj się tworzyć własne talie (nie posiłkuj się tymi znalezionymi na sieci) o ile tylko budowanie talii nie jest dla Ciebie bardzo męczące. Stanowi ono ważną część przyjemności z gry.
  4. Dodatki:
    1. Nie kupuj dodatków do gry zanim nie zagrasz przynajmniej 40 partii na podstawce. Ta gra powinna Cię wciągnąć na tyle aby kupowanie dodatków miało sens
    2. Polecam kupowanie i rozgrywanie dodatków w kolejności ich wychodzenia. Daje to optymalny poziom wyzwania i pozwala się uczyć gry zgodnie z tym co planowali autorzy. Jeżeli jednak chciałbyś cieszyć się większym wyborem kart gracza wcześniej to możesz kupić rozszerzenie Hobbit: górą i dołem. Dodatek ten jest grywalny po połączeniu z kartami z podstawki.
  5. Problem z trudnością gry:
    1. Jeżeli dojdziesz do wniosku że gra jest dla Ciebie za trudna masz jeszcze jedną opcję. Nie polecam jej wcześniej w poradniku bo uważam że trudność jest częścią przyjemności z tej gry. Gdybyś jednak uznał że wolisz coś bardziej relaksującego możesz sięgnąć po wariant łatwy (zasady do znalezienia na: http://galakta.pl/gry/gry-karciane/wladca-pierscieni-lcg/?postTabs=4). Znacznie ułatwia on start każdego scenariusza (dodatkowe zasoby na starcie) oraz usuwa najgorsze karty z talii przeciwności).

Bardzo dziękuję za zapoznanie się z tym poradnikiem. Mam nadzieję że okaże się on pożyteczny przy zapoznaniu się z grą. Powodzenia!

0 komentarze:

Prześlij komentarz