czwartek, 19 września 2013

Osadnicy z Catanu - poradnik dla początkujących

Czytałem, że najlepiej zacząć swoją planszówkową przygodę właśnie z Osadnikami. Ja zacząłem od Carcassonne i może właśnie dlatego Osadnicy jakoś specjalnie mi nie podeszli.
Nie wiem dlaczego nie zaiskrzyło. Może to ja jestem jakiś inny...

Z drugiej strony gra znakomicie się sprzedaje i jest dość wysoko w różnych rankingach.

Postanowiłem trochę poszperać po sieci i znalazłem kilka ciekawych porad dla fanów tej gry.
Może ja, za jakiś czas, też z nich skorzystam. Kto wie?

  1. Cyfry i kropki - w starszych wersjach Osadników pod cyframi znajdowały się też kropki. Określały one prawdopodobieństwo wyrzucenia danej cyfry. Im więcej kropek, tym częściej dana liczba zostaje wyrzucona. Liczba kropek zależna jest od ilości kombinacji wyników rzutu dwoma kostkami, których suma dawała daną cyfrę. Na przykład: cyfry 6 i 8 mają aż 5 kropek, bo można je uzyskać poprzez pięć różnych sum wyników na kostkach. Ma to dość istotne znaczenie przy określaniu pozycji startowej, jak i kolejnych miejsc, w których zbudujemy następne osady.
    Nowe edycje Osadników nie mają kropek pod cyferkami (nie wiem komu to przeszkadzało), ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu sobie takie kropki zrobić.
    2 i 12 - •
    3 i 11 - ••
    4 i 10 - •••
    5 i 9   - ••••
    6 i 8   - •••••
  2. Wybór pozycji startowej może mieć wielkie znaczenie dla całej rozgrywki. Warto rozejrzeć się za miejscem, które sąsiaduje z kafelkami z często wyrzucanymi liczbami. Optymalne miejsce na pierwszą osadę to takie, którego pola dają w sumie 12-13 kropek. 
  3. Dwie pierwsze osady zawsze powinny sąsiadować z trzema kafelkami, w celu zmaksymalizowania produkcji.
  4. Dobrym pomysłem jest również odszukanie surowca, którego będzie w grze najmniej. Monopol na surowiec w tej grze daje duże pole do popisu podczas handlu.
  5. Starajcie się, aby Wasze osady i miasta sąsiadowały z kaflami o różnych cyfrach, to zapewni Wam prawie stałą produkcję.
  6. Jak najszybciej powiększajcie swoje terytorium celem pozyskiwanie większej ilości surowców.
  7. Bardzo popularną kolejnością ekspansji jest:
    - budowanie osad na miejscach z największa ilością kropek,
    - różnicowanie swojej produkcji, poprzez rozbudowę w kierunku rzadkich produktów,
    - dostęp do portu.
  8. Na bieżąco obserwujcie planszę i nie dajcie się odciąć od dalszej ekspansji. Sami oczywiście próbujcie ograniczyć pole gry swoim przeciwnikom.
  9. W myśl zasady, że przyjaciół trzeba mieć blisko, ale wrogów jeszcze bliżej, budujcie swoje osady przy kaflach, które już są zasiedlone przez przeciwników. Rzadziej zagląda tam złodziej.
  10. W początkowej fazie gry nie kupujcie za dużo kart rozwoju, lepiej surowce przeznaczyć na budowę dróg i osad. 
  11. Na bieżąco sprawdzajcie ile kart macie w ręku. Starajcie się mieć ich mniej niż siedem, bo nie ma co tuczyć złodzieja.
  12. Jeżeli przed rzutem kośćmi macie więcej niż 7 kart, to warto kupić kartę rozwoju, która zmniejszy ilość kart i na pewno przyda się wcześniej lub później.
  13. Najrozsądniej kierować złodzieja na pola przeciwnika z najwyższym wynikiem.
  14. Pod koniec gry handluj tylko z graczami, którzy mają mniej lub tyle samo punktów co ty.

Życzę miłej zabawy.
ps. Sam nie wiem, ale nabrałem ochoty na grę w Osadników (serio). Szkoda tylko, że swoich (dostałem w prezencie na urodziny) wymieniłem na Dixita :/

0 komentarze:

Prześlij komentarz