piątek, 11 października 2013

Puerto Rico - złote zasady

Autorem złotych zasad jest Alex Rockwell z BGG.
Przetłumaczyłem je dla Was i co nie co dodałem od siebie.
Co prawda tekst jest trochę długawy, ale zapewniam, że warto się z nim zapoznać.

Jestem pewien, że po zapoznaniu się z tymi zasadami spojrzycie całkiem inaczej na Puerto Rico.



Zasada #1: Wzrost i spadek wartości pieniędzy.
Na początku rozgrywki pieniądze są najważniejsze!
Ale wraz z postępem gry ich wartość spada.
W pierwszych turach jeden dublon ma wartość kilku punktów zwycięstwa. Dobrze zainwestowany na pewno zaprocentuje. Dlatego pozyskiwanie pieniędzy w początkowej fazie gry, to klucz do zwycięstwa.
W środkowej części gry, dublony równoważą się z punktami zwycięstwa. Natomiast pod koniec gry to punkty zwycięstwa są więcej warte.

Dzieje się tak dlatego, że dublony zainwestowane na początku w budynki, będą generowały zyski w postaci towarów, dublonów i punktów zwycięstwa.
Doskonałym przykładem jest Hacjenda (koszt 2 dublony, lub 1 dublon jeżeli to my jesteśmy budowniczym) - małym kosztem możemy zwiększyć ilość plantacji, zwiększa się wachlarz możliwości produkcyjnych, handlowych, a przy odrobinie szczęścia możemy otrzymać 7 punktów zwycięstwa z Rezydencji.


Zasada #2: Kupiec i sprzedawanie.
Trzeba pamiętać, że wartość roli Kupca, jako źródła pieniędzy, również maleje (tak samo jak w przypadku dublonów - zasada #1).
Sprzedaż tanich produktów we wczesnej fazie gry (w połączeniu z małym targiem i bonusem kupca) może mieć wielkie znaczenie dla reszty rozgrywki i często jest fundamentem strategii.
Kolejnym kluczowym momentem jest sprzedaż drogich produktów, bo pozyskane dublony pomogą w ukierunkowaniu Waszej strategii.

Zagrywanie kapitana w celu, załadowania towarów przeciwników (i zachowaniu swojego do handlu), może być bardzo ważne w początkowej fazie rozgrywki. Jeżeli tylko macie taką możliwość, to nie wahajcie się użyć tego fortelu.

WAŻNE: zawsze przed zagraniem kupca, a nawet w fazie planowania sprzedaży, powinniśmy mieć świadomość tego, jakie towary mają przeciwnicy i nigdy, przenigdy nie róbcie komuś lepiej niż sobie.


Zasada #3: Dywersyfikacja i monopolizacja towarów.
Przez wzgląd na duże znaczenie kupca we wczesnej fazie gry (zasada #2), warto postarać się o monopol na jakiś drogi towar. Pozwoli to na cykliczną sprzedaż towaru na rynku i generowanie dochodu.
Monopol na towar to także doskonały sposób na blokowanie statku (po załadowaniu towarów w fazie burmistrza ściągamy kolonistę z plantacji, lub z przetwórni). Nie ma produkcji, nie ma towaru i nie ma załadunku.
Sytuacja odwrotna do monopolizacji ma miejsce z reguły w późniejszej fazie gry i też zapewnia nam dobrą sprzedaż (plus możliwość zapełnienie rynku i przygotowania się na kolejny handel) i wysyłkę towarów (więcej punktów za załadunek).

Bardzo trudno jest sprzedawać towar, który produkuje również gracz przed Wami. dlatego należy unikać takich sytuacji (planując dobór plantacji należy wziąć to pod uwagę).
Warto również pamiętać o tym, że łatwiej jest monopolizować drogie towary, gdyż ich pozyskanie, wymaga większych nakładów finansowych przez przeciwników (koszt przetwórni) niż towarów typu: indygo, cukier.

Jeżeli decydujecie się na produkowanie wielu różnych towarów to zapamiętajcie sobie, że pojedyncza przetwórnia indygo lub cukru jest dużo bardziej ekonomiczna (w stosunku inwestycji do zysków).
Osobiście uważam, że duże przetwórnie indygo i cukru nadają się tylko i wyłącznie do zwiększania bonusu z dużego budynku Siedziby Cechu.
Dużo ciekawszym rozwiązaniem jest wybudowanie małego magazynu, który uchroni Was przed stratami towarów po załadunku i pozwoli wykorzystać kolejną fazę Kapitana, bez aktywowania Nadzorcy.


Zasada #4: Kapitan i wysyłka
To jakie towary znajdują się aktualnie na statku, ma duży wpływ na prowadzenie gry. Przede wszystkim rodzaje towarów, które już znajdują się na statku, trudniej się sprzedaje (mogą zostać ściągnięte przez Kapitana, przed fazą Kupca), a łatwiej wysyła.
Niby banalna sprawa i bardzo oczywista, ale nie wszyscy mają świadomość tego, że korzyść wtedy jest podwójna.
Generujemy takim zagraniem punkty zwycięstwa, i blokujemy sprzedaż innych graczom (podczas jednej akcji!!!). Ma to szczególne znaczenie w przypadku drogich towarów.

Podczas pierwszych załadunków starajcie się, aby towar, z którego czerpiecie zyski, nie został załadowany na statek. Przydaje się do tego, towar alternatywny, który "osłania" nasz towar handlowy przed załadunkiem. Warto również zastanowić się dwa razy przed załadunkiem, bo nie trudno o pomyłkę, która może Was drogo kosztować.
W późniejszej fazie gry, raczej będzie Wam bardziej zależało na jak największej ilości załadunków zwłaszcza tych towarów, których inni nie mają.

Sytuacja na statkach powinna być podstawą do prowadzenia działań długoterminowych zwłaszcza w przypadku gry dla 2 graczy.
Gra w 3-5 osób jest bardziej dynamiczna i obfituje w więcej produkowanych towarów. Sytuacja na statkach zmienia się częściej i lepiej nie koncentrować się tylko na obserwacji statków.

Zasada #5: Obawy Nadzorcy
Biorąc pod uwagę to, co przeczytaliście powyżej: o Kupcu, sprzedaży, Kapitanie i załadunku pewnie zrozumiecie właśnie tytuł zasady nr 5.
Obawy Nadzorcy są w pełni uzasadnione i dotyczą braku sprzedaży, lub słabego załadunku towarów.
Gracz, który wybiera rolę po Nadzorcy, zawsze jest w najlepszej sytuacji i to z reguły on zyskuje najwięcej. Wyjątkiem może tu być gra na dwie osoby, gdzie możliwe jest zagranie pod siebie (wybranie Nadzorcy jako ostatniej roli przed otrzymaniem Gubernatora).
Dlatego zawsze warto dobrze przemyśleć wybór tej roli i wybierać ją tylko w uzasadnionych sytuacjach.

Jeżeli Wasza strategia polega na wysyłaniu towarów, to trzeba zredukować własne Obawy Nadzorcy, tak aby produkować bardziej efektywnie (i wykorzystywać produkcję).
Jeżeli natomiast celujecie w punkty z budynków, to należy  wzbudzić Obawę Nadzorcy w innych graczach, po to aby produkowali jak najrzadziej.

Sposoby na zmniejszanie własnych obaw:
- nabywanie różnorodnych towarów,
- monopol  i ewentualnie współprodukcja drogiego towaru i zapychanie nim(i) statków,
- budowanie: Magazynu, Biura handlowego, Portu, Nadbrzeża, Przetwórnia. W zależności od sytuacji.

Sposoby na zwiększenie obaw u innych:
- ładowanie na statki towarów, których produkuje sie mało,
- częściowe zapełnienie rynku,
- budowa Przetwórni.

Warto nauczyć się kontrolować Obawy Nadzorcy dla poprawienia własnej pozycji, ale również do osłabienia pozycji innych.

Jestem pewien, że ten poradnik zmiecie kurz z waszych pudełek z grą, a zawartość wyląduje na stole. Czego bardzo Wam życzę.
Miłej zabawy.


0 komentarze:

Prześlij komentarz