wtorek, 17 grudnia 2013

Zamki Burgundii - poradnik

Jako, że spodziewam się znaleźć pod choinką „Zamki Burgundii” postanowiłem rozejrzeć się za jakimś poradnikiem, tak dla lepszego startu i szybszego zrozumienia mechanizmów.

Znalazłem Kilka porad autorstwa Krisa Ardianto na forum BGG.

Poradnik nie zawiera informacji jak wygrać, ale za to poszerzy Waszą wiedzę o opis strategicznych miejsc i mechanizmów.




  1. Początkowa analiza planszy – ma ogromny wpływ na rozgrywkę. To właśnie na jej podstawie należy zdecydować się na konkretną strategię i sposób zdobywania punktów. Rozmiary poszczególnych regionów mają też znaczenie strategiczne, zwłaszcza decyzja o tym, który z nich skompletujemy pierwszy. Ważna jest również synergia poszczególnych obszarów, która będzie zależna od balansu płytek wiedzy. Nie można koncentrować się tylko na jednym rodzaju kafelków i zapomnieć o innych. Zawsze musi istnieć równowaga pomiędzy statkiem a innymi płytkami. 
  2. Początkowa lokalizacja zamku – Jeżeli gracie na zaawansowanych planszach to sami wybieracie lokalizacje dla zamku. To ważna decyzja, gdyż od niej zależy to do jakich regionów będziecie mieli dostęp. Warto rozważyć lokalizację dzięki, której będziemy mieli łatwy dostęp do statków i kopalni. 
  3. Statki – nie są specjalnie opłacalne jako region, ale mają ogromne znaczenie dla rozgrywki. To inwestycja długoterminowa, którą może wykorzystać pierwszy gracz. To większy dostęp do wszystkich dostępnych płytek dóbr. Jest to naprawdę ważne w pierwszej turze każdej fazy. Ważne jest , aby pamiętać, że nie będziecie jedynymi graczami, którzy chcieliby wzbogacić się o darmowe dobra oraz o pierwszeństwo na torze kolejności. 
  4. Kopalnie - są tylko trzy kopalnie na każdej planszy gracza. Bardzo ważne jest ich ukończenie we wczesnej fazie gry po to, aby zmaksymalizować dochody na końcu każdego z etapów. Uzyskanie dwóch lub trzech srebrników w każdej fazie końcowej jest bardzo przydatne w następnej turze. Jeżeli jesteś pierwszym graczem możesz kupić jako pierwszy płytki z czarnego magazynu zanim inni to zrobią. 
  5. Zamki – są bardzo potężne, zwłaszcza w pustych i pojedynczych obszarach w regionach gracza, które można szybko zapunktować kładąc na nich płytkę oraz zdobyć dodatkową dowolną akcję. Do wykonania dowolnej akcji nie jest potrzebna żadna kostka. 
  6. Budynki – umiejętne zarządzania budynkami może zaowocować combosami, które dostarczą nam wielu bonusów. Na planszy znajduje się aż 12 miejsc na budynki w różnych konfiguracjach ilościowych. Ukończenie regionu z budynków może bardzo pomóc w początkowej fazie gry. Trzeba jednak pamiętać, że w jednym regionie nie mogą znaleźć się dwa takie same budynki (chociaż w grze znajduje się płytka wiedzy, która na to pozwala). 
  7. Pastwiska – nie są zbyt łatwe do opanowania, ale potrafią dostarczyć dużą ilość punktów. Grupowania zwierząt tego samego gatunku zwiększa ilość otrzymanych punktów. Dlatego zawsze warto mieć na uwadze jakie zwierzęta znajdują się w magazynach. Jeżeli znajdują się tam dwie lub więcej płytek ze zwierzętami to starajcie się je zdobyć najszybciej jak to możliwe. Grając w kierunku punktów z pastwisk warto rozwijać wiedzę, która dodatkowo punktuje zwierzęta na pastwiskach. 
  8. Wiedza – ma ogromny wpływ na grę. Płytki wiedzy dzielą się na dwa rodzaje: bonus po wyłożeniu i bonus na koniec gry (punktowanie). Płytki wiedzy, które działają po wyłożeniu modyfikują niektóre z zasad gry i mogą zmienić sytuacje na planszy. Warto zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi płytkami i na podstawie tej wiedzy planować kolejne posunięcia. 


 Miłego grania.

0 komentarze:

Prześlij komentarz