wtorek, 10 lutego 2015

Puerto Rico - fast setup

Nic mnie tak nie irytuje  w grach planszowych, jak długi czas rozkładania i składania gry. Zresztą to jedna z tych cech, które najczęściej są minusem nawet w najbardziej wybitnej grze. Postanowiłem poszperać w sieci i poszukać sposobu na szybkie rozłożenie Puerto Rico (ostatnio często zdarza mi się grać w różnych wariantach osobowych), a nic tak nie wnerwia jak liczenie startowych kolonistów i punktów zwycięstwa.

I wiecie co…?
Znalazłem genialne rozwiązanie. Sposób jest banalny jak instrukcja do Splendora.

Wybieramy z gry drobne elementy które są potrzebne do gry 2 osobowej i pakujemy to woreczka strunowego z napisem „2 graczy”. Powinien on zawierać:

  • Plantacje: 5 x kawa, 6 x tytoń, 7 x kukurydza, 8 x cukier, 9 x indygo
  • 5 Kamieniołomów
  • 42 Kolonistów (2 na statku kolonistów, 40 w puli poza planszą)
  • 65 Punkty zwycięstwa
  • Znaczniki towarów: 7 x kawa, 7 x tytoń, 8 x kukurydza, 9 x cukier, 9 x indygo

Woreczek z napisem „3 graczy” powinien zawierać:

  • Plantacje: 3 x kawa, 3 x tytoń, 3 x kukurydza, 3 x cukier, 3 x indygo
  • 3 Kamieniołomy
  • 16 Kolonistów (3 na statku kolonistów, 15 w puli poza planszą)
  • 10 punktów zwycięstwa
  • Znaczniki towarów: 2 x kawa, 2 x tytoń, 2 x kukurydza, 2 x cukier, 2 x indygo

Woreczek z napisem „4 graczy” powinien zawierać:

  • 21 Kolonistów (4 na statku kolonistów, 20 w puli poza planszą)
  • 25 punktów zwycięstwa

Woreczek z napisem „5 graczy” powinien zawierać:

  • 21 Kolonistów (5 na statku kolonistów, 20 w puli poza planszą)
  • 22 punkty zwycięstwa

Budynki, statki, targowisko i role pozostają w pudełku. Jest ich niewiele i szybciej będzie dobierać je z pudełka.

Zasada dokładania zawartości kolejnych woreczków jest banalna. Dwóch graczy korzysta z woreczka dla dwóch. Trzech z woreczka dla dwóch i trzech. i tak dalej. W tym sposobie ważne jest również to, że po skończonej partii należy poukładać elementy w woreczki, żeby kolejny setup był błyskawiczny.
Mi to w zupełności wystarczy.

5 komentarzy:

  1. Segregacja to jest klucz do sukcesu

    OdpowiedzUsuń
  2. To co zyskasz na setupie stracisz na układaniu po grze :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Setup setupem, ale nabrałem ochoty, by zagrać w PR :)
    BTW mnie irytuje czas rozkładania, rozpakowywania i czytania instrukcji. Wolałbym ten czas przeznaczyć na granie. Swoją drogą, liczę, że wydawcy zaprzęgną do tego jakieś pośrednie środki jak aplikacje na platformy mobilne itp.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sebastian Płocki11 lutego 2015 13:12

    Wczoraj wieczorem poukładałem wszystkie elementy do czterech woreczków.
    Potem rozłożyłem Puerto na dwie osoby. Zajęło mi to około 5 minut. Składanie zajęło jeszcze mniej czasu, bo wszystko wrzuciłem do konkretnych woreczków.
    Przy grze na 3 osoby rozkładanie trwa minutę dłużej bo trzeba dołożyć trochę rzeczy. Składanie trwało około 5 min, bo trzeba było odliczyć elementy dla 3 graczy. Jak już pisałem wcześniej dla mnie to rozwiązanie ma sens. Test tylko to potwierdził.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja popakowałem sobie do pudełek z szufladami i przegódkami:
    http://boardgamegeek.com/image/2389527/puerto-rico
    http://boardgamegeek.com/image/2389526/puerto-rico
    Na starcie wysuwam tylko odpowiednią część szufladki i wysypuję.

    Po grze każdy z graczy pakuje jedno pudełko. Żeby nie liczyć kolonistów: 42+16+21 po grze 4 osobowej liczy się od końca: 21, 16 a reszta do ostatniej przegródki.
    Z plantacjami jest jeszcze łatwiej: po 3 każdego rodzaju do drugiej przegródki a resztę do ostatniej.

    OdpowiedzUsuń